BROWNIE

Här om veckan bakade jag en riktigt god, nyttig brownie. Basen är sötpotatis men den hade verkligen ingen smak utav det, en lagom söt, mäktig browniekaka. Jag har bakat en även idag då jag ska ta med den till kusinerna :)
 
Sötpotatisbrownie: 
ca 3dl skalad och riven sötpotatis 
3 ägg
1tsk vaniljpulver
1dl sötning (honung ocg agavesirap i mitt fall) 
1,5dl naturell olja, kokos eller solrosolja 
2msk bakpulver
2,5-3msk kakao 
ca 4msk kokos eller mandelmjöl 
75-100g hackad mörk choklad 
 
Gör så här: 
Värm ugnen till 175grader. Värm honung och olja i en kastrull på låg värme tills honungen är flytande. Rör ner riven sötpotatis, ägg och vaniljpulver. Rör ihop mjöl, kakao och bakpulver och blanda sedan med det andra. Klä en form med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 25-30min, den kan vara lite kladdig men ändå fast. Låt svalna innan du skär upp den och servera med hallon, grädde, glass eller vad som nu önskas (i mitt fall soyagrädde och hallon) :) 
 
Ursäkta de dåliga bilderna...