Julias födelsedagstårtor



Fick en kommentar angående tårtorna som jag bakade förra helgen till Julias födelsedagsfest. Recept önskades och visst kan jag dela med mig av det, här kommer det: (detta är recept till EN tårta, fyllde båda med samma sak och toppade med olika toppingar)

Bottnar: (recept hittat HÄR)
5.5 dl vetemjöl
3.5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
3.5 dl mjölk
100g rumsvarmt smör
4 ägg

1. Blanda ihop alla torra ingredienser och vispa några varv så alla klumpar försvinner.

2. Tillsätt mjölken och det rumsvarma smöret. Vispa med elvisp tills smöret har fördelat in sig i smeten.

3. Knäck i alla ägg och vispa på full effekt i nån minut så det kommer in luft i smeten.

4. Smöra och mjöla en form, 24cm. Häll i smeten och grädda ca 45 min i 180 grader. Känn med en tandpetare i mitten att den är helt torr. Låt den svalna i formen 10 min innan du lossar kanterna och låter den svalna helt under en kökshandduk. Dela sedan i tre delar med hjälp av en brödkniv. 

Fyllning: 
Vispa grädde, ca 4dl och förbered vaniljkräm (jag gjorde det lätt för mig och gjorde inte egen utan gjorde en snabbvariant av marzanpulver...)

lager 1: Mosade hallon ca 2,5dl, Nutella och grädde (Värm hallonen lätt och mosa ihop med lite socker bred på, bred ett tjock lager nutella och bred på en del grädde, hårt vispad).
Lager 2: Vaniljkräm och en del grädde.
Lager 3: Bara grädde, täck hela.  

Topping: 
Fingerkex/nobless
Färska bär 
maltesersgodis


 
#1 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så fina och goda dom ser ut :)

#2 - - Kattis:

Ser riktigt mumsigt ut!:D

#3 - - Nora Bååth:

Åh vad fina !

#4 - - louie:

Väldigt vackra tårtor, hoppas dem var goda (: