Svar angående PTn

Jag är 99a och ska söka gymnasium om några månader. Har ett stort intresse för kost & hälsa, och har en dröm om att någon gång kunna jobba med de, men vet inte alls hur jag ska göra med gymnasium. Vad tycker du om din inriktning, blir man "begränsad" till senare? Skulle vara såå bra att veta vad någon som faktiskt går pt tycker! Älskar bloggen, kram!
 
Åh vilket kul intresse du har ;) Det var exakt så jag kände när jag skulle söka gymnasium också! Jag går den här linjen just för att få PT-tiden och träningsläran (som är SÅ lärorikt och kul!), samt ledarskap osv. 
Jag ångrar inte ett dugg att jag valde den linjen jag gjorde då det passar mig perfekt! Egen träning, teori om träningsmetoder, testa på att ha "egen kund" nu i tvåan, vi lär oss att massera och tejpa idrottsskador etc. Man blir absolut inte begränsad då sambeteende är högskoleförberedande, om det är så att man vill gå barn&fritid med PT istället så tror jag att man kan läsa till behörigheten som krävs. 
Efter gymnasiet kommer jag inte ha någon klar utbildning utan kommer behöva läsa vidare men jag har en sjukt bra grund då jag vill läsa till något inom träning och hälsa. 
PTn är som sagt bara en inriktning så du får ju samma utbildning som alla andra som läser sambeteende plus allt det roliga det vill säga ^^ Om du är osäker så tycker jag att du ska gå på mässorna och öppethus på skolan och ställa frågor till dom som går just Sambeteende med PT, tror att det kommer vara 3or som är med då men är inte säker. 

Tack SNÄLLA! Kramis 
 
DRÖÖÖÖM! 
 
 
 
#1 - - Eleonor:

Kul att du har en känsla för vad du vill jobba med! Jag är inte rätt person att säga vad man ska gå, men det finns ju idrottsgymnasium numera, tror du det kan vara något för dig? Jag vet också att man kan individanpassa en gymnasieutbildning mer nu än vad man kunde när jag gick i gymnasiet. Så oavsett vad du väljer och vilken skola du går på, så kan du säkert jobba med kost & hälsa ändå. Själv gick jag naturvetenskap, jag vet andra som gått samhällskunskap och gått en hälsoutbildning på högskola, vilket oftast är det som krävs för att man ska få jobba med vissa saker (personlig tränare kan man bli ändå).

Jag hoppas att mitt svar hjälpt något, jag är dock ingen expert. Rekommendationen är att gå till din psyokonsulent som ni har på skolan :)