Svar på frågestunden

Först kommer några frågor som inte har med träning att göra.
Efter sträcket kommer resten ^^ 
 
 
Vad använder du för smink till vardags? Kan du visa? :)
Det kan jag visa i ett eget inlägg! :) 
 
Hur ofta träffar du din pojkvän och har du en bra relation med din bror? :) Grym blogg!
 
Nästan varje dag i skolan, ibland är vi på eftermiddagen sen sover vi minst en gång på helgen hehe. Ja jag har en bra relation med min bror, kan prata med honom om massor och han är världens bästa bror <3 
Tack!!

 
Vad tycker du om linjen du går på? Vad är bra med den? Vad är dåligt?

Den passar mig jättebra. Det som är bra är att jag får chans att utveckla min träning, lära mig om både träning och näringslära och ledarskap. Det som är mindre bra är att den läraren vi har på PTn nu är ganska virrig och inte har så bra koll. Hon vi egntligen ska ha kommer tillbaka till tvåan! Annars finns det inte mycket som är dåligt! Min klass är dock ganska stökig men det har ju inget med linjen att göra. 
 
 
Varje gång du är på fest dricker du alltid så mycket så du är bakis dagen efter? Varför äter du P-piller? Har du och Marcus bråkat någon gång? Senaste gången du var riktigt full?
 
Haha nej det gör jag inte, inte igår till exempel. Idag mår jag tipptopp :) 
För att det är preventivmedel och jag kan bestämma över min mens ganska väl 
Ja det har vi haha, fast bara någon gång som det var serisöt. 
Förra helgen gick det lite snett... 


 
Hur bränner man enklast och snabbast fett utan redskap?
 
En muskellös kropp bränner mer fett så muskler är något att rekommendera, annars är det cardio som gäller. Löpning, spinning och crosstrainer är några former. Men om du vill kunna utföra det hemma så kan du tillexempel köra tabator (jobba 20sek vila 10, upprepa 8ggr, finns en jättebra app om du söker på tabata). Några exempel på cardioövningar som du kan göra utan redskap är höga knän, moutain climbers, saxhopp, och upphopp. Sen är kosten mycket viktig ocskå. Det går till exempel inte bränna fett om man inte har något att ta av. Kommer bättre svar på det längre ner! 
 
Hur kommer det sig att du är instruktör? Får du betalt? 
 
 
Jag har tränat hos Ljungsbro GF i några år nu och i år var det kort om instruktörer. Det började med att jag fick hoppa in som vikarie med väldigt kort varsel en gång sen blev det fler och fler gånger. Nu när en av instruktörerna som brukade hålla i styrkan inte kunde vara längre så erbjöds jag en plats. Så det är på den vägen ^^ 
Ja jag får betalt, 120kr per gång men det betalas ut i terminens slut. 
 
Kan du skriva ner allt du äter under en vanliga dag? Och vad väljer du helst när du ska äta något onyttigt??
 
Jo det kan jag fixa men gör det i ett eget inlägg! När jag äter onyttigheter så väljer jag helst något som jag själv har bakat. Bakar ju en hel del och man måste ju testa ;) Annars naturgodis eller popcorn. Unnar mig gärna en fika på stan med mysigt folk på fredagar också ^^ 
 
Tips på hur man får smalare/fastare lår? :) 
 
 
Det går tyvärr inte punktförbränna bort fett från kroppen men fastare lår får du om du tränar dom. Så styrketräning för låren kommer alltså göra dom tajtare! Löpning tajtar också till låren en del :) 
 
Frukosttips, mellanmål osv? Gärna inte något med gröt, haha så äckligt... 
Tips för att tappa fett! 
Bra magövningar!
 
 
Frukost och mellanmål brukar jag lägga upp då och då men kan självklart bli bättre på det! Keso/kvarg, turkiskyoghurt, nötter, egen guacamole (på en avokado, turkist yoghurt, citronpeppar och paprikakrydda, sååå gott på knäckebröd!) Fler tips kommer upp i egna inlägg. 
Om du vill bränna fett så är det mycket viktigt att kroppen har något att ta utav, om den inte får bränsle så kommer kroppen börja äta på musklerna istället. Nyttigt fett, protein och nyttiga kolhydrater. Om du tränar styrka så kommer kroppen göra om fettet till muskler istället, så en blandning av styrka och cardio sätter igång fettförbränningen. 
Magövningar kan få ett eget inlägg!! 
 
Vad äter du efter träningen? 
Vad gör du om du tappat motivation? 
Äter du kolhydrater?
 
 
Proteinshake (whey-100) dricker jag direkt efter, ibland en frukt eller något annat litet också. Sen mat eller större mellanmål efter någon timme. Efter träningen är det jätteviktigt att äta och det är inte något man ska hoppa över för då kommer kroppen inte återhämta sig. Även viktig att äta både protein, kolhydrater och fett, för utan någon del så kommer kroppen inte ta upp de andra lika bra. 
Om jag inte har någon motivation alls så brukar jag vila en extra dag för då brukar jag bli jätteträningsugen igen. Bättre att hoppa över en träning så man sedan blir sugen igen istället för att köra bara "för att" för det kommer förmodligen leda till att du inte kan ge allt under träningen eller inte kan fokusera. 
Ja jag äter kolhydrater men helst bara nyttiga. Fullkornsprodukter, matvete osv. I veckorna äter jag inget mjuk bröd utan knäckebröd.
 
vad ser du på bantings metoden 5:2 dieten??
 
För min del skulle det nog inte fungera för när jag ligger back och mitt blodsocker är lågt så får jag huvudvärk och blir riktigt förbannad... Brukar även bli illamående och gråtfärdig när jag inte äter regelbundet haha. Sen tränar jag ju mycket och då krävs det mycket energi. Tror dock att det fungerar för dom som inte tränar så jättemycket och vill ha en kick-start. 
 
Man ska väl få i sig runt 1000 kcal om dagen (tjej, 16 år).. men om man tränar mycket, en gång om dagen, bör man få i sig mer då eller är liksom träning inräknat i den siffran? :)
 
 
1000 kalorier är whey för lite, du ska äta runt 2000 kcal om dagen och om du tränar uppåt 2500 kcal. Jag skulle inte rekommendera att räkna kalorier (om du inte har jättemycket problem med vikten och måste gå ner i vikt för en friskare kropp). Om du tränar en gång om dagen så bör du äta 5-6gånger om dagen. Frukost, mellamål, lunch, mellanmål, middag kanske kvällsmål. Om du då bara skulle äta 1000 kalorier så skulle det vara kanske 3 gånger om dagen, alltså för lite. Om du även ska ha koll på hur många kalorier du äter så måste du väga ALLT, om du går i skolan så blir ju det ganska jobbigt. Tänk istället på att äta rent och fräsch mat så kommer det löna sig. Man får inte bli för manisk med siffrorna :) 
 
Hej! Superinspirerande blogg :) Vad är ditt bästa tips när man ska köra cardio på gymmet? Om man springer på löpbandet, är det bäst att springa långt i ett lagom tempo, eller kortare och snabbare?
 
 
Tack så jättemycket! :) Det beror helt på vad du är ute efter. En bättre kondition? En bättre kondition får du när hjärtat får jobba väldigt hårt, till exempel intervaller korta och snabba. Om du joggar i ett "lagom" tempo i en längre stund så kommer du delvis också få bättre kondition men inte på samma sätt, utan du kommer utöka dina msukelfibrer (mitokondrier) som gör att du kan få ut mer syre i blodet och hjärtat = hjärtat pumpar snabbare = bättre kondition. Jag föredrar att variera mig lite. Ibland joggar jag i någon timme och ibland snabba intervaller och det är nog det bästa, alltså att köra både och för det har olika effekt på kroppen :) 
 
Jag har extremt svårt att sluta äta godis och annat onyttigt. Har du något tips på hur man slutar småäta och vad man kan äta istället? 

Vad gör du för att inte tappa motivationen? 

Hur förbättrar man snabbast sin kondition? 
 
 
Det viktigaste är att bestämma sig, tänk att du ska äta 5-6 gånger om dagen och inte mer. Något som underlättar är om du inte har något hemma. Om det inte finns något onyttigt så går det ju inte heller äta det haha. Jag brukar göra en sats proteinbollar i början av veckan som jag kan äta under hela veckan sen (recept under nyttigheter eller mellanmål). Annars kan du äta nötter eller frukt. 

Jag älskar att träna så oftast är det bara en lättnad att få träna men ibland får jag intala mig själv att jag mår bättre efteråt. Bättre svar längre upp också. 
 
se svaret på frågan innan, där står det om konditionsträning :) 
 
Räknar du kalorier? 

Vad väger du? 

Har du gått ner mycket i vikt? 

Hur ofta äter du onyttiga saker? 

Äter du godis och chips alls?
 
 
Nej jag räknar inte kalorier. Försöker istället ha koll på att jag äter tillräckligt med protein, utan protein så bildas inga muskler. Man ska äta ungefär sin vikt x 2, jag ska alltså helst äta 120g protein/dag. 
Där fick ni alltså min vikt också. Och nej gått ner i vikt har jag inte gjort, alltså inte på vågen. Har ingen våg hemma så väger mig nästan aldrig. Muskler väger mer än fett så det är inte konstigt att man går upp i vikt när man tränar! Man kan se resultat utan att stå på vågen!! 
Jag äter onyttigheter på helgen, ibland mer ibland mindre. Nej godis och chips äter jag inte. Men popcorn, naturgodis och kakor som jag själv har bakat. 
 
Om man vill gå ner i vikt genom att tappa fett, vad ska man undvika att äta + äta mer av? 
Räknar du kalorier?
 
 
Om du vill få bort fett så måste du äta fett (som jag skrev längre upp). Nyttigt fett som fet fisk, nötter, kokosfett osv. Även protein och kolhydrater. Det man bör undvika är onyttigt fett och snabba kolhydrater. 
Det är viktigt att äta regelbundet och få igång fettförbränningen. Fettförbränningen får en skjuts utav stark mat, svart kaffe, citron, ingerfära och kanel till exempel. Fibrer är även viktigt för tarmarna, fullkornsprodukter till exempel. 
Nej jag räknar inte kalorier, se svaret över. 
 
Hoppas ni är nöjda med svaren! Kraaam <3
#1 - - linda:

rolig fråga, men du kanske vet något bra tips som gör att inte håret ser så jävla fett ut när man tränar, för man svettas ju mer over all?

#2 - - Julia :):

Om du ska visa smink i ett inlägg, kan du visa vilka hårprodukter du använder i ett annat? :) Är även nyfiken på vilka parfymer & krämer du använder :)

#3 - - Olivia Nilsson:

Fin blogg!

#4 - - Frida:

Intressanta svar, kul att läsa dom :)

#5 - - Knaperbloggen:

bra svar! mycket intressant läsning :)

#6 - - Isabell:

Vilket bra inlägg!

#7 - - aina [fotoblogg]:

Jättefin blogg du har :)